2016 is nog niet om, maar ik deel toch alvast de boeken die ik gelezen heb in de tweede helft van het jaar. Handig als je cadeau-ideeën wilt opdoen. Ik las een aantal goede boeken, maar ook slechte boeken.
Judas – Astrid Holleeder
Ik was zo nieuwsgierig naar dit boek dat ik het kocht in no buy november, maar dat is het verhaal van Astrid Holleeder waard.
☆☆☆☆
Ik zie je – Matthijs Kleyn
Ik herkende Matthijs van zijn column op Famme.nl. Zijn schrijfstijl spreekt me aan en daarom kocht ik Ik zie je toen ik het zag liggen op de boekenbeurs. Het boek gaat over Fender, die een videotheek runt. Na de breuk met zijn ex is Lisa de eerste die hem weer laat leven. Waar Fender houdt van films, thuisblijven en Elvis, is Lisa zijn tegenpool. Een boek over liefde, seks, drugs en vluchtgedrag. Anders dan je verwacht.
☆☆☆☆
Vita – Matthijs Kleyn
Hylke is met Vita voor het eerst weer echt gelukkig. Totdat hij merkt dat Vita depressief is en niet naar het leven, maar naar de dood verlangt. Hoewel het verhaal sterk is, vond ik dit boek van Matthijs Kleyn toch minder goed dan Ik zie je. Er werden te veel koosnaampjes gebruikt en pas vanaf de laatste paar pagina’s greep het verhaal me echt aan.
☆☆☆
De verwarde cavia – Paulien Cornelisse
Dit boek staat vol met erge kantoorhumor en -anekdotes waar je je niet in wilt herkennen. Na vijf jaar op kantoor herken ik me er meer in dan ik zou willen toegeven. Gelukkig kan ik mezelf er een beetje uit kletsen. Ik quote: ‘Cavia kwam als eerst aan op kantoor. Zo kon ze nog even rustig googlen op enge ziektes terwijl het leek of ze aan het werk was.’ Ziektes googlen hoort bij mijn werk. Echt.
☆☆
Zusje – Rosamund Lupton
Beatrice’s zusje Tess wordt vermist. Beatrice is vastberaden haar te vinden. Naarmate haar zoektocht vordert, ontdekt ze dat ze minder over haar zusje weet dan ze dacht. Hoe verder je leest in het boek, hoe meer het verhaal zich ontvouwt en de stukjes op hun plaats vallen. Het boek is niet spannend genoeg om onder de noemer thriller te vallen, maar het bleef me boeien tot het einde.
☆☆☆½
Mea Culpa – Clare Mackintosh
Wanneer een alleenstaande moeder de hand van haar zoontje even loslaat, gebeurt rent de straat op en wordt aangereden door een auto. De bestuurder rijdt weg. In een fractie van een seconde verandert Jenna’s wereld in een nachtmerrie. Om de vreselijke waarheid te ontlopen verhuist ze naar een afgelegen dorp aan de kust in Wales, maar langzaam haalt haar verleden haar in. De spannende plottwist die de recensies op de achterkant van het boek beloofden, liet iets te lang op zich wachten en was niet zo verrassend als ik had gehoopt. Het boek was niet thrillerachtig-spannend, desondanks heb ik het tijdens een middag aan het strand in één keer uitgelezen.
☆☆☆
Mooie meisjes – Karin Slaughter
Wanneer op het nieuws melding wordt gemaakt van een vermist meisje, moet Claire Scott ongewild terugdenken aan haar eigen zusje. Julia verdween twintig jaar geleden, en het mysterie is nooit opgelost. Als Claire alsnog de waarheid over haar zus ontrafelt, zal haar leven nooit meer hetzelfde zijn. Nadat ik ongeveer een kwart had gelezen, ging mijn e-reader kapot. Het boek had dus een cliffhanger voor ik verder kon lezen. Een boek met een gruwelijk verhaal en een goede verhaallijn.
☆☆☆☆
Verborgen – Karin Slaughter
Wil Trent is terug. In dit boek raakt hij meer dan ooit verwikkeld in zijn eigen zaak. Een goed verhaal, zoals ik van Karin Slaughter gewend ben, maar ik ben een beetje uit de Wil Trent-verhaallijn geraakt. Ik vond het andere boek dat ik van Karin Slaughter las beter en daarom krijgt Verborgen een halve ster minder.
☆☆☆½
Het gelukkigste meisje ter wereld – Jessica Knoll
Ani FaNelli lijkt een gelukkig leven te hebben, maar achter haar zorgvuldig opgebouwde imago schuilt een duister verleden. Ik had na het lezen van de beschrijving een spannend boek verwacht, maar dat was het totaal niet. Het begin van het boek was wel grappig en herkenbaar: Ani werkt namelijk bij een tijdschrift. Uiteindelijk heb ik het boek met moeite uitgelezen, omdat ik het zonde vond dat ik anders zoveel pagina’s voor niets had gelezen. Stiekem hoopte ik op een goede twist, maar die kwam niet.
☆
Misschien ooit – Colleen Hoover
Een young adult-boek over de liefde tussen een dove songwriter en het meisje dat hem uit zijn writer’s block helpt. Je moet ervan houden als volwassene, maar ik vond het verhaal mooi en goed geschreven.
☆☆☆½
Ik reis alleen – Samuel Bjørk
In de thriller Ik reis alleen heeft iemand het gemunt op zesjarige meisjes. Holger Munch leidt het onderzoek en haalt daarvoor zelfs voormalig collega Mia Kruger uit haar isolement. Het verhaal leest makkelijk en daar hou ik van. Makkelijk sterren verdienen bij mij.
☆☆☆☆
Niet uitgelezen
Dans met mij – Jojo Moyes
Een overload aan paarden.
Meer boekentips
Welk boek moet ik volgens jou lezen?
In dit artikel gebruik ik affiliatelinks. Als je iets koopt via één van deze links dan steun je mijn website. Je betaalt er zelf niets extra’s voor.
Zoveel leuke boeken! Ik heb hier op mijn kamer nog een stapeltje liggen, maar ik ga een aantal boeken van deze lijst ook zeker ik mijn achterhoofd houden wanneer de stapel is weggewerkt!
Ik heb ook alweer een nieuwe (digitale) stapel klaarliggen, maar de laatste tijd heb ik te weinig geduld om te lezen. Mocht jij nog leuke tips hebben na jouw stapel, let me know!
Ik krijg echt wel weer zin in lezen van dit lijstje terwijl ik nu eigenlijk een beetje in een leesdip zit.. Oh en lol om ‘een overload aan paarden’ :D
Ik zit op dit moment ook in een leesdip. Bovenstaande lijstje heb ik in ieder geval in de pocket. Ik vind alle andere boeken van Jojo Moyes wel mooi, dus wie weet dat ik het boek ooit nog uitlees. Maar ik ben dus niet echt een paardenvriend, haha!
Hahaha ‘Een overload aan paarden.’. Dat klinkt inderdaad niet als een aanrader ;)
Ik ben echt heel benieuwd naar Judas geworden. Lees er veel positieve reviews over!
Als je een boek mag kiezen voor je lijstje, zou ik zeker voor Judas gaan!
Ik heb al een jaar of 2 geen boek meer gelezen, ben de leesflow helemaal kwijt. Toch lijkt het boek de verwarde cavia me wel leuk.
Die is opzich niet zo dik, dus dat lijkt me een goed boek om mee te beginnen. Ik ben vorig jaar weer begonnen met lezen, toen heb ik een e-reader gekocht en sindsdien heb ik er een gewoonte van gemaakt om af en toe in de trein te lezen. Ik vind het namelijk wel leuk (als ik er eenmaal tijd voor heb gemaakt).
haha gek genoeg ben ik nu wel benieuwd naar de verwarde cavia – ik hou altijd van dat droge (?). Anyways, handige tips want ik zit in boekennood ;-)
Haha, snap ik. Dat was ik ook nadat ik iemand over het boek hoorde. Alvast veel leesplezier met het volgende boek dat je gaat lezen!
Ik reis alleen is tof! Ik wil nu het vervolg lezen, de Doodsvogel. Zusje lijkt me ook tof!
Daar ben ik ook benieuwd naar. Toevallig ben ik er laatst in begonnen, maar ik ben nog niet echt ver en heb even weinig zin om te lezen. Komt wel een keer :-)
Hier een grote paardenliefhebber dus het boek ‘Dans met mij’ van Jojo Moyes vond ik echt de moeite. Misschien dat het dan echt iets is dat voornamelijk voor paardenliefhebbers is ofzo. Haha. Voor de rest ben ik heel benieuwd naar de boeken van Karin Slaughter. Heb er al zoveel over gehoord…
Ik vond de andere boeken van Jojo Moyes. Wanneer ik wat meer geduld heb (met paarden), lees ik Dans met mij misschien ook nog uit! Als je aan de Karin Slaughter-reeks gaat beginnen, heb je in ieder geval nog een flinke stapel te gaan.
Wat fijn zo’n artikel! Ik ben sinds kort weer lid van de bibliotheek! Zo fijn om soms lekker even met een goed boek weg te kruipen.
Dat is zeker fijn! Toen ik klein was, haalde ik wekelijks een stapel boeken bij de bibliotheek.